Adhatunk-e jogokat egy mesterséges intelligenciával rendelkező szofternek?

Milyen hatással lehet ránk a robotok térnyerése a mindennapokban?

Időtartam: 45 perc
Javasolt korosztály: 8–12 évesek

Segédanyagok:
Az alábbi képekre kattintva két tanmese tölthető le. Az egyik történet a mesterséges intelligencia térnyerésének pozitív hatásait domborítja ki, a másik pedig annak árnyoldalaira hívja fel a figyelmet. A történetek feldolgozásában irányított kérdések segítenek.

Misi története   Emma története
 

 

 

45 perc, 8-12 évesek

 


Óratervjavaslat:

10 perc                                     Ráhangolódás

Készítsenek gondolatfelhőt arról, hogy mi jut a diákok eszébe először a robotokkal és a mesterséges intelligenciával kapcsolatban!

5 perc                                       Csoportalakítás

Alkosson az osztályból két csoportot! Mindkét csoport más történetet fog feldolgozni, így más-más szemszögből közelíthetik meg a témát.

15 perc                                      Felkészülés

A diákok mindkét csoportban először egyénileg olvassák el a kapott történetet, majd közösen válaszolják meg a kérdéseket!

Amennyiben a csoportmunkát hatékonyabbnak találja kisebb létszámban, úgy a nagy csoport megbeszélése előtt érdemes először 3–5 fős csapatokban válaszolni a kérdésekre.

Az azonos témát feldolgozó diákok válasszanak maguk közül egy szónokot, aki elmeséli majd a másik csoportnak, hogy miről olvastak, milyen következtetéseket vontak le a történetből!

5 perc                                        Előadások

A csoportok szónokai ismertetik, miről szólt a történetük. A kérdésekre adott válaszaik alapján elmondják, miért támogatandó vagy ellenzendő a mesterséges intelligencia térnyerése.

10 perc                                      Összefoglalás

 A beszámolókat követően válaszoljanak a gyerekek a következőkre:

  • Miért volt fontos, hogy mindkét nézőpontot megismerjék?
  • Melyik előadót találták meggyőzőbbnek?
  • A hallottak alapján támogatnák-e, hogy a mindennapokban nagyobb szerepet kapjanak a robotok?   
  • Miért döntöttek így? (Az igennel és a nemmel válaszolók közül is hallgassunk meg egy véleményt.)