Tartalom Előző Következő

SIKLÓS CSABA közlekedési és hírközlési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mindazóta, hogy Óbuda lakosságának bizalmából országgyűlési képviselő lettem, és miniszterként szóba jöhettem, sokszor gondoltam arra, mikor, milyen témában szólhatok először. Az időpont eljött (Derültség, taps.), a téma azonban olyan, hogy igazából örömmel nem tölt el. Dr. Kálmán Attila képviselőtársam kérdése valóban súlyos gondra mutat rá, s a lakosság nagy részét sújtja, különösen azokat, akik amúgy is támogatásra szorulnának. Ez a gond, amely az autóbusz-közlekedés egy súlyosbodó problémáját jelzi, sajnos nem egyedi. Hasonló jelzéseket a menetrend szerinti személyszállítás más területeiről is kapott a tárca, mint ahogy azt a mai Magyar Hírlapban önök is olvashatták a MÁV vonatkozásában. A kialakult helyzet alapproblémáját abban látom, hogy a személyszállítás mint állami ellátási feladat, alapjaiban függő helyzetbe került a költségvetéstől, s megszűntek a korábbi költségvetési támogatások, csak szociálpolitikai intézkedések kiegyenlítése történik meg. Eközben a tarifaszint központilag szabályozott, és sajnos nem fedezi a felmerülő költségeket. Ennek volt következménye, hogy a vállalatok kénytelenek voltak - az alapellátás lehetséges megtartása mellett - a járatok csökkentéséhez folyamodni. Mindezeknek megfelelően alapkérdésnek kell tekinteni a személyszállítás közgazdasági feltételrendszerének újrafogalmazását. Valóban közhangulatot érintő tényező, hogy a lakosság magasabb tarifáért helyenként és területenként csökkenő minőségű kiszolgálásban részesül. A gondok feloldására eddig is tettek önálló hatáskörben lépéseket. Az elmúlt rövid időszakban - a kérdés feltevése óta - munkatársaimmal konzultálva a következő konkrétabb irányokban látom a lehetséges utat: miniszteri rendelettel 300 millió forint átutalására fogunk intézkedni a Volán-vállalatok részére, amely elsősorban a gazdaságilag elmaradott aprófalvas térségek tömegközlekedési ellátásának javítását szolgálhatja; szektor- és szervezetsemleges szabályozás bevezetését a személyszállítás területén; a menetrend szerinti személyszállításban részleges privatizáció megteremtése a koncessziós rendszer mielőbbi kidolgozásával; a közlekedési tarifák, a juttatások és elvonások piac szerinti meghatározása a menetrend szerinti autóbusz-közlekedési tevékenység jövedelmezővé tétele érdekében; a szervezetnek adott egyedi preferenciák megszüntetésére törekedve, szükséges az állami feladatvállalás erősítése a lakosság és a közlekedési vállalkozó számára objektív adottságok, hátrányok és veszteségek megszüntetésében és a szociálpolitikai kedvezmények megtérítésében. Az elkövetkezendő időszakban elsődleges feladatomnak tekintem a közúti személyszállítás területén kialakult helyzet társadalmilag indokolt, megnyugtató rendezését. És végül engedjenek meg egy személyes megjegyzést. Közlekedési vállalattól jöttem, ahol hasonló gondokkal a vasúti személyszállítás területén mi saját magunk is küszködtünk. Sokszor írtuk le a személyszállítás veszteséges voltát, és kértük a kormányzatot költségvetési támogatásokkal a veszteségek ellensúlyozására. De mint közlekedési vállalatnál dolgozó állíthatom azt is - felelősségem teljes tudatában -, hogy igenis nagyon sok olyan vállalati lehetőség van még, amelynek a kihasználásával a helyzetet javítani lehetne. Biztosíthatom önöket, hogy az elkövetkezendőkben minden erőmmel azon leszek, hogy az állami vállalatok megtalálják azokat a módszereket, eszközöket, amelyekkel belső tartalékok feltárásával saját maguk is lényeges lépéseket teremthetnek az ellátás javítására. Köszönöm szépen. (Taps.)