DR. GERGÁTZ ELEMÉR földművelésügyi miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A hatósági ármegállapítás rendjét, ideértve az ár megállapítójának jogait is, az árak megállapításáról szóló törvény határozza meg. A törvényben kapott felhatalmazás alapján egyes mezőgazdasági termékekre legalacsonyabb árat hirdettünk meg, mint ahogy a tisztelt képviselő ezt ismertette. Az erről szóló rendeletben szereplő, adott minőségű termékekre, továbbértékesítés vagy feldolgozás céljára történő felvásárlás esetén a meghirdetett legalacsonyabb árnál alacsonyabb ár szerződésben érvényesen nem köthető ki. A legalacsonyabb ár tehát adott minőségű termékhez kapcsolódik. Eltérő, például gyengébb minőség esetén a vevő és az eladó a legalacsonyabb hatósági ártól alacsonyabb felvásárlási árban is megállapodhat. A törvény lehetőséget biztosít arra, hogy az árak megállapítója - jelen esetben a legalacsonyabb árat megállapító FM - konkrét ügyben, például bejelentés alapján, annak kivizsgálását követően, határozatban megtiltsa a jogszabályt sértő ár, a legalacsonyabb hatósági árat el nem érő ár alkalmazását. A kivizsgálás az áralkalmazási feltételekre - mint például minőség, szállítási paritás - is kiterjed. A hatóság határozatban kötelezi a vállalkozót a jogszerű ár alkalmazására. A törvény lehetőséget ad arra is, hogy az FM indokolt esetben hivatalból vagy az árat érvényesítő kezdeményezésére a hatósági árat módosítsa. A mezőgazdasági termékek esetében jelen körülményeink között az igazi problémát az jelenti, hogy önmagában árszabályozó eszközzel a termelési felesleg nem vezethető le. A gazdálkodók nem kényszeríthetők a termékek megvételére, és az állam sem garantálja, hogy adott áron a felesleget felvásárolja. Az agrárpiaci rendtartás a rendelkezésre bocsátott 29 milliárd forintos keretből előreláthatólag mintegy 4 milliárd forintot különít el intervenciós alapra, elsődlegesen annak érdekében, hogy olyan piaci helyzetet teremtsen, ami lehetőleg automatikusan kedvező feltételt teremt a hatósági árak érvényesítésére. Ez évben a piaci problémák jelentős kiéleződése és a szűkös pénzügyi források mellett előfordulhat átmenetileg olyan helyzet, amely néhány esetben nem biztosítja az árak megfelelő szintű érvényesülését. Ennek elkerülésére az intervenciós forrásokból többirányú intézkedés történt - mondok egy pár példát. '91. február 27-i hatállyal 100 000 darab túlsúlyos sertés maximálisan 150s többlet-szubvenció elnyerése melletti kiviteli tendere került meghirdetésre, ennek kihatása körülbelül 120 millió forint. További, mintegy 100 000 darab túlsúlyos sertés levágásának és piacra juttatásának feltételei kidolgozás alatt vannak, ennek kihatása körülbelül 65 millió forintra becsülhető. Szóval, ismételten mondom, a törvény az úgy szól, hogy szerződésben nem lehet a hatósági, megállapított legalacsonyabb hatósági árnál alacsonyabb árat alkalmazni, hogyha az adott követelményeknek az áru különben megfelel. Köszönöm a figyelmüket.