Tartalom Előző Következő

DR. PÁSZTOR GYULA (FKgP): Elnök Úr! Tisztelt Ház! A javaslat a katonai bíróság+ - a 861-es számú javaslatról szólnék először. Tehát a javaslat - a katonai bíróság külön bírósági jellegének megszüntetése mellett - a katonai büntetőeljárásra tartozó ügyek elbírálására az egységes bírósági szervezetbe beépülő katonai tanácsokat hozza létre. Megállapítható az, hogy a módosítás szervesen illeszkedik a bíróságokról szóló +72. évi IV. törvény módosításáról kiadott 1849-es számú törvényjavaslat rendelkezéseihez, egy kivétellel: nevezetesen ez az 1849-es számú módosító javaslat 11. szakasza a Bsz. 53. szakaszát az alábbi (3) bekezdéssel egészíti ki: a legfelsőbb bírósági bíró kinevezésére a legfelsőbb bíróság elnöke az igazságügyminiszterrel, a katonai bíró kinevezésére az igazságügyminiszter a honvédelmi miniszterrel együttesen tesz előterjesztést. A jelen - 861-es számú - módosító javaslat 5. szakasza pedig a Bsz. 53. szakaszát szintén (3) bekezdéssel kívánja kiegészíteni, mely szerint a katonai bírót, a legfelsőbb bíróság katonai tanácsának bíráit a kinevezéssel egyidejűleg a honvédelmi miniszter a bírói tisztségük megszűnéséig az igazságügyi szervezethez vezényli. Célszerű lenne - miután ez a két módosítás egymást egészíti ki, célszerű lenne - ezt összevonni az alábbiak szerint: a legfelsőbb bírósági bíró kinevezésére a legfelsőbb bíróság elnöke az igazságügyi miniszterrel, a katonai bíró kinevezésére a honvédelmi miniszterrel együtt tesz előterjesztést. A katonai bírót és a legfelsőbb bíróság katonai tanácsának bíráit a kinevezéssel egyidejűleg a honvédelmi miniszter a tisztség - a bírói tisztség - megszűnéséig igazságügyi szervezethez vezényli. Ugyancsak a 861-es számú módosítás 2. szakaszával módosítandó Bsz. 20. szakasz (7) bekezdéseként az alábbi felvétel szükséges: a megyei bíróság elnöke által kijelölt katonai tanács bírája az össz-bírói értekezleten részt vesz, és a bírói tanács tagjává is megválasztható. Az 1849-es számú módosító törvényjavaslat 10. szakasza szerint ugyanis a bírósági igazgatásban nemcsak a kollégiumok, hanem az össz-bírói értekezlet és a bírói tanács is közreműködik, tehát indokolta katonai tanács bírájának közreműködésbe történő bevonása is. Ennyit a 861-es számú előterjesztésről, amelyet ilyen módosítással a frakció elfogadásra ajánl. A 862-es számú, a Btk. módosítására vonatkozó előterjesztéssel kapcsolatosan nincs a frakciónak észrevétele, azt elfogadásra ajánlja. A 863-as számú törvényjavaslat, a büntetőeljárásról szóló törvénynek a módosításával kapcsolatosan annyi kiegészítést tenne a frakció, hogy a javaslat 4. szakasza, ugye amelyik a Be. 93. szakaszát az alábbi (3) bekezdéssel egészíti ki, hogy a katona előzetes letartóztatásáról a parancsnokot is értesíteni kell-, ezzel kapcsolatosan a megjegyzése a frakciónak annyi, hogy indokolt a szövegbe felvenni azt, hogy a katona előzetes letartóztatásának meghosszabbításáról is értesíteni kell a parancsnokot. A katonai szolgálat érdeke ugyanis folyamatosan megköveteli, hogy az illetékes parancsnoknak tudomása legyen a beosztottjának a tartózkodási helyéről. A módosító javaslat, a katonai bíróság megszüntetésével járó szervezeti átalakítása indokolttá teszi a büntetőeljárásról szóló törvénynek a változásoknak megfelelő módosítását. A 864-es számú módosító javaslat, amely a katonai tanácsokkal rendelkező megyei bíróságok kijelölésére tett indítványt - ezzel kapcsolatosan sincs a frakciónak észrevétele, ennek az elfogadását is az Országgyűlésnek ajánlja. Köszönöm szépen.