Tartalom Előző Következő

KÓSÁNÉ DR. KOVÁCS MAGDA (MSZP): Köszönöm, Elnök Úr. Tisztelt Miniszter Úr! Az önkormányzatok munkáltatói jogkörének gyakorlása során igen gyakori a politikai töltetű vagy tisztán munkaügyi vita a jogkör gyakorlója és az érintettek között. Ha a jövőben egy iskola igazgatójának, egy kórházigazgatónak vagy egy művelődési intézmény vezetőjének a vezetői megbízását az önkormányzat visszavonja, igen nehéz lesz tisztázni a mögöttes konfliktus jellegét, és ennek az oka a változatosság kedvéért a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényben keresendő. A törvény 23. §-ának (5) bekezdése alapján a határozott időre szóló vezetői megbízás ugyanis határidő előtt is visszavonható, hogyha a jogkör gyakorlója ezt a visszavonást megindokolja. Ugyanakkor még az indokolási kötelezettség sem áll fenn a határozatlan idejű vezetői megbízások visszavonása esetén. A szabályokból egyértelműen következik tehát, hogy a vezetői megbízás bármikor visszavonható, jóllehet akik ma önkormányzati intézményt, iskolát, kórházat, művelődési házat vezetnek, beosztásuk elvállalásakor erre az új helyzetre nem számítottak, nem is számíthattak. Az iskolák, egészségügyi intézmények belső nyugalma széles körben érinti a közalkalmazottak munkavégzését és hatással van az önkormányzati munka lakossági megítélésére is. Ezért a miniszter úrnak az alábbi három kérdést teszem fel. Először: a jogállamiság követelményeinek megfelel-e ön szerint az a jogi helyzet, amelyben a munkáltató, ebben az esetben az önkormányzat mérlegelési jogkörben, indokolási kötelezettség nélkül visszavonhatja a határozatlan időre szóló vezetői megbízást, és miután az érintettre a döntés mérlegelési jogkörben született, következésképp jogorvoslati lehetősége sincs, bírósághoz a döntés ellen nem fordulhat. Másodsorban: van-e jogi garancia arra, hogy a magasabb vezető állású közalkalmazottak, iskolaigazgatók, kórházigazgatók e tisztségre való kinevezését visszavonják, ez a döntés ne jelenthesse egyben teljes közalkalmazotti jogviszonyuk megszüntetését is. (15.30) Tehát legyen az iskolaigazgatónak pedagógusállása az iskolában, vagy a kórházigazgatónak orvosi állása a kórházban, különös figyelemmel azokra, akik vezetői kinevezésük előtt nem dolgoztak az adott intézményben. Végül harmadszor: hogyan intézhetők kisebb településen az önkormányzati testületek által kinevezett magasabb vezető állású közalkalmazottak fegyelmi ügyei? Esetükben hogyan lehet biztosítani, hogy a törvény által megkívánt magasabb beosztású közalkalmazott legyen vizsgálóbiztos? Hogyan alkalmazható a törvény 53. §-a, amelyik azt mondja ki, hogy ha az adott intézményben nincs a fegyelmi eljárás alá vontnál magasabb besorolású közalkalmazott, akkor a munkáltató alkalmazottját kell bevonni a fegyelmi eljárásba, a munkáltató alkalmazottjai pedig - mint tudjuk - a köztisztviselői törvény hatálya alá tartoznak. Várom miniszter úr válaszát. (Taps az MSZP soraiban.)