Tartalom Előző Következő

DR. GYURKÓ JÁNOS környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! '90 óta többször is megfogalmazódott már, hogy a környezetvédelmi és a vízügyi terület által ellátott feladatok, hatáskörök egyértelmű, pontos elhatárolása nem alakult ki, s emiatt bizonyos felesleges párhuzamosságok alakultak ki. E problémákkal összefüggésben került sor az elmúlt években azokra a vizsgálatokra, amelyek közül a képviselő úr az Állami Számvevőszék által '92- ben végzett célvizsgálat megállapításait idézte. Az Állami Számvevőszék vizsgálatával kapcsolatosan szükséges megjegyezni, az Állami Számvevőszék a feladatokat és hatásköröket érintő problémákat elsődlegesen az új vízügyi és környezetvédelmi törvények létrehozásával javasolta megoldani. Szintén e javaslat alapján a két minisztérium által kidolgozott, s az ÁSZ által elfogadott intézkedési terveknek megfelelően folyamatosan konkrét lépések történtek a zavarok kiküszöbölésére. Ennek során a két tárca közötti egyeztetések eredményeként közös utasításban szabályozzuk a vízminőségi kárelhárítást, illetőleg a vízügyi és a környezetvédelmi szervek közötti adatforgalmat. Valamennyi területi szervnél megállapodás történt az ÁSZ-vizsgálatnál még fennálló vagyoni kérdésekben, amelyek még a szétválasztással voltak összefüggésben. Az Állami Számvevőszék vagyoni, gazdálkodási és pénzügyi vonatkozású javaslataira intézkedéseinket megtettük, s a vagyonátcsoportosítások is megtörténtek. A vízügyi, környezetvédelmi és természetvédelmi szervezetek korábban vitatott gazdasági problémái lezártnak tekinthetők. A képviselő úr kérdésének lényeges pontja a két tárcát érintő feladatok megosztása, illetőleg a pontos hatásköri elhatárolás. Ezzel kapcsolatban még 1992-ben arról történt megállapodás, hogy a hatáskör-elhatárolási kérdéseket a környezetvédelmi és a vízügyi törvények megalkotásakor zárjuk le. Ez azt is jelenti, hogy a két törvény elfogadásáig a jelenlegi jogi helyzeten lényeges változtatás nem történik. A készülő törvénytervezetek egyeztetése mellett a közelmúltban sor került a két tárca vezetőjének személyes találkozójára is. S ezen többek között megállapítottuk, hogy a területi laboratóriumok kérdéskörében a hálózat egységes üzemeltetése még további egyeztetéseket igényel. Két vizsgálat megállapításait kell még ismertetnem. '92-ben kezdődött meg a Főügyészség vizsgálata, amely a vizek mennyiségi és minőségi védelmével kapcsolatos környezetvédelmi és vízügyi hatósági és szakhatósági tevékenység törvényességére irányult. E szervezeteknél lefolytatott és ez év februárjában lezárt vizsgálat a hatósági tevékenységet mindkét szervezetnél törvényesnek minősítette. Ugyanakkor jogszabály-módosítást is kezdeményeztek a tevékenység eredményessége érdekében. A vízügyről szóló 1964. évi IV. törvény 41. szakaszának alkotmányellenessége megállapítására irányuló kérelem alapján került sor az Alkotmánybíróság egy vizsgálatára, melyet határozattal lezártak. Ez a képviselő úr kérdésében is felvetett hatásköri elhatárolás szükségességéből kiindulva arra tett indítványt, hogy milyen elvi alapon kellene a vízügy és a környezetvédelem egyértelmű szétválasztását megoldani. Ezt a kezdeményezést az Alkotmánybíróság elutasította. A határozat azt is rögzítette, hogy az érintett miniszterek szerint az akkor már két éve hatályos törvényi és rendeleti feladat- és hatáskör- elhatárolás okozott ugyan értelmezési és munkaszervezési gondokat a gyakorlatban, jogszabályban megfogalmazott hatásköri összeütközés azonban az állami szervek között pillanatnyilag nincs. Köszönöm szépen a figyelmet! (Taps.)