Tartalom Előző Következő

DR. POHANKOVICS ISTVÁN ipari és kereskedelmi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Szalay Gábor! Emlékeztetni szeretném önöket, hogy a Parlament már többször foglalkozott a háztartási tüzelőolaj problémájával, utoljára dr. Török Gábor, Kapronczay József és dr. Vona Ferenc kérdései kapcsán 1992 decemberében. Tájékoztatom a tisztelt Házat, hogy az akkor felvetett problémák részben megoldódtak, részben azok megoldása folyamatban van. A háztartási tüzelőolajat már 1992-ben is csak lakossági fűtési célra lehetett jogszerűen felhasználni, de az érdemi szankcionálás lehetőségének hiánya miatt rendeltetésellenes felhasználása rohamosan elterjedt. Az 1992. év folyamán be nem fizetett fogyasztási adó értékét a Pénzügyminisztérium 15 milliárd forintra becsülte. Minden bizonnyal ismert az, hogy az elmúlt évben még a szabálysértés maximális összege 5-10000 forint volt, a nyilvánosság enyhén szólva keveset foglalkozott a létező szabálytalanságok feltárásával. Az adatvédelem, a titoktartás, a vállalkozók és a személyiségi jogra érzékeny magánkereskedők esetében kellő védelmet jelentett a naprakész ellenőrzések ellen. A megbélyegzés - ahogy azt Szalay Gábor említette - hiányos volt, így többen érezték úgy, hogy a demokrácia a csalók paradicsoma, ha jól emlékszem az idézetre. A visszaéléseket az is megkönnyítette, hogy a piaci verseny létrehozása és a kőolajtermékek árainak alacsony szinten tartása érdekében liberalizálásra került a termékek belföldi és importforgalma. Ez megkönnyítette az adócsalást, ami a költségvetést terhelte és a fogyasztók kárára történő minőségrontást, amely kettő együtt a közhangulatot, a politikai légkört rombolta. Minden bizonnyal ismert, hogy a Kormány elkészítette a háztartási tüzelőolaj forgalmazásának rendjéről szóló, 1993. május 4-én kiadott 66. számú rendeletét, majd elkészítette, s az Országgyűléshez benyújtotta a jövedéki szabályozásról szóló törvényjavaslatot, amelyet LVIII. sorszámon a Parlament 1993-ban meg is hozott. Ez július 1-jével hatályba lépett, a forgalomfeldolgozás szakaszában teljeskörű ellenőrzést biztosít, és a jövedéki visszaélések szigorúan büntethetők. Minden bizonnyal ismert, hogy a szabálysértés felső összege közel tízszeresére emelkedett. Ekkor már - a törvényes alap és a szankcionálási lehetőség birtokában - a Kormány megtárgyalta az operatív teendőket is, öt tárca minisztereiből és államtitkáraiból egy operatív bizottságot hozott létre, amely az egész országra kiterjedő átfogó ellenőrzést hajtott végre a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség, a Vám- és Pénzügyőrség, a rendőrség, valamint az Energiafelügyelet szakembereiből. A július 23-i, első száz fogyasztóhelyre terjedő gázolaj-, háztartási tüzelőolaj-ellenőrzés kritikus, rossz eredményű volt, 26% minta volt a szabványtól eltérő, hibás, illetve a forgalmazás, a számviteli rend be nem tartása ilyen arányban fordult elő. A következő ellenőrzés augusztus közepén és augusztus végén történt. Ekkor már 7, illetve 6% volt csak a hibák aránya. Ez a 300 mintára, vételezési helyre kiterjedő ellenőrzés mintegy 26-27%-át ölelte föl az összes gázolajat és háztartási tüzelőolajat forgalmazó helynek. A minőséghibák - ahogy jeleztem - lényegesen csökkentek, a visszaélések és a szabálytalanságok miatt a szabálysértési bűnvádi eljárások megindultak, az ellenőrzött helyszínekben privát és Áfor, állami tulajdonú, többségű kutak egyaránt előfordultak. A magas kéntartalom és víztartalom mellett úgynevezett illegális többlettartályok és szabálytalan kiszolgáló kutak, kútoszlopok fordultak elő. 60 esetben a Vám- és Pénzügyőrség indított vizsgálatot, eddig 24 befejeződött. (Az elnök kopogtatással jelzi az idő múlását.)