Varga József Tartalom Elõzõ Következõ

VARGA JÓZSEF, a költségvetési és pénzügyi bizottság többségi véleményének elõadója: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársaim! Mint elhangzott, a költségvetési bizottság november 17-ei ülésén úgy döntöttünk, hogy kisebbségi elõadót is állítunk, ezért az én hozzászólásom és tájékoztatóm elsõsorban arról szól, hogy a többségi véleményt képviselõk milyen észrevételeket tettek az 1995. évi költségvetési tervezettel kapcsolatosan.

A bizottság ellenzéki és kormánypárti tagjai között jelentõs nézeteltérés alakult ki már az általános vitára való alkalmasságot illetõen is, ami késõbb a szavazásban is megmutatkozott. A kormánypárti képviselõk azt hangsúlyozták, hogy 1994 közepéig olyan jelentõs egyensúlyi zavarok alakultak ki, amelyeknek az átfogó kezelése nem halasztható tovább.

Tekintettel arra, hogy az egyensúly megbomlásában a költségvetés túlköltekezésének jelentõs szerepe volt, néhány konkrét tétel nevesítésre is került. Így elhangzott például, hogy az adósságszolgálati teher a költségvetés bevételének most már közel a negyven százalékát teszi ki. Ezen belül az elmúlt évek, illetve az 1994. év költségvetési hiányát finanszírozó államkötvények kamata '94-hez képest várhatóan megduplázódik. Jelentõs mértékben, 35,5 milliárd forinttal növekszik majd a konszolidációval kapcsolatos kamatfizetés. A kincstárjegyek állományának és a kamatláb növekedésének eredményeként további 37 milliárd forint többletkiadással kell számolni. Az adósságszolgálati teher elõbb ismertetett magas arányát csökkenthetné az államháztartás bevételének a jelentõsebb növekedése.

A vitában is elhangzottak szerint erre reális lehetõség nincs, hiszen további két belföldi jövedelemtulajdonos közül a lakosság terhei a már tervezett mértéken felül nem növelhetõek, a gazdálkodó szféra befizetései a sokat hangoztatott növekedés ellenére csökkenni fognak. Igaz, hogy az utóbbiban annak is szerepe lesz, hogy a fejlesztések ösztönzése érdekében a kapcsolódó adótörvények kevesebb jövedelmet vonnak majd el a vállalkozóktól. Így a gazdaság növekedését még jelenleg a költségvetés finanszírozza.

Természetesen a többségi véleményt alkotók hozzászólásaiban is hangzott el kritika, elsõsorban a családosok támogatásának szerkezetében és mértékében tervezett változtatás, az önkormányzatok személyi jövedelemadó- visszatérítésének növeléséhez kapcsolódó módosítások és a társadalombiztosítási önkormányzatok garanciamegvonása miatt.

Alaposnak tartották képviselõink az Állami Számvevõszék vizsgálatát. Megköszönték javaslataikat és kérték a Pénzügyminisztérium jelen lévõ képviselõit, hogy az észrevételeknek megfelelõen készítsenek további kimutatásokat és számításokat a döntés jobb megalapozásához, és ezeket juttassák el a képviselõkhöz - ahogy ezt Hagelmayer úr is kérte.

Elhangzott, hogy az ÁSZ észrevételei olyan jobbító szándékú javaslatok, amelyekkel az államháztartás gazdálkodása áttekinthetõbb, ellenõrizhetõbb és szakszerûbb lehet. A költségvetés készítõit is ez a szándék vezette, ezért nyugodt lelkiismerettel mondhattuk, hogy ezek az észrevételek az általános vitára való alkalmasságot nem kérdõjelezik meg, de jól hasznosíthatók, és kell is hogy hasznosítsuk õket a további jogalkotói munkában.

Véleményünket és döntésünket a szavazás utáni ÁSZ-vélemény is megerõsítette. Az 1995. évi költségvetési törvényjavaslat szakmailag nem rosszabb a korábbi évek javaslatainál, de sajnos nem hagyhatta figyelmen kívül azokat a körülményeket, amelyek 1994-re hazánkban kialakultak.

Örömünkre szolgált volna, ha kedvezõbb körülmények között, a társadalom tagjainak reális igényeit jobban kielégítõ költségvetést ajánlhatnánk elfogadásra. Abban a reményben ajánljuk ezt a mostani tervezetet általános vitára, hogy a majd elfogadásra kerülõ törvény végrehajtása hozzásegít ahhoz is, hogy elõbbi szándékunk valóra váljon. Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage