Suchman Tamás Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SUCHMAN TAMÁS tárca nélküli miniszter: Nagyon köszönöm, elnök úr. ... továbbá a helyi önkormányzatokról szóló törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslatokat.

A villamos energia törvényt módosító javaslat az eredeti törvény koncepcióját nem érinti, csak bizonyos pontokon pontosította, kiegészítette azt. A privatizációs törvény mellékletének módosítása az energiaszektor privatizációjának elõsegítése érdekében vált szükségessé. Már a törvény hatálybalépését megelõzõen Balsay István képviselõ úr kérdésére, interpellációjára tájékoztattam a tisztelt Házat, hogy a megfelelõ és a nemzeti érdekeket is figyelembe vevõ privatizáció lebonyolításához feltétlenül szükség van a törvény módosítására.

Tekintettel arra, hogy a kormány által elrendelt kodifikációs munka ebben az idõpontban még nem ért végére, ezért vált szükségessé - a kodifikációs bizottság javaslatára - a törvény módosítása.

(19.00)

A szavazatelsõbbséget biztosító részvényhez kapcsolódó jogok az elképzelés szerint garantálhatják az energiaellátás biztosításához szükséges eszközök mûködõképes megtartását, a hosszú távú igényekhez igazodó fejlesztések áttekintését, az energiarendszer fejlesztéséhez és az energetikai létesítmények karbantartásához szükséges hazai gyártó- és kivitelezõ kapacitások megfelelõ versenyeztetését, és mindezekhez a társaságok mûködéséhez szükséges teljes és folyamatos átláthatóságot, amely igazgatótanácsi, valamint felügyelõbizottsági pozícióval biztosítandó.

A privatizációs törvény módosítására benyújtott javaslatokra továbbá azért került sor, mert a törvény mellékletében nem szerepelt az öt vidéki gázszolgáltató társaság, valamint a tizenhárom erõmûvi, illetve áramszolgáltató társaság, amelyeket a kormány 189/1994. számú kormányhatározatával egy különleges jogot biztosító elsõbbségi részvény mértékéig a tartós állami tulajdonban maradó társaságok közé sorolt, összhangban az egyéb kormányhatározatokkal.

Mint ismeretes, a kormány 1994 decemberében döntött a gázszolgáltatók, valamint a villamos energia privatizációs stratégiájának alapelveirõl. Az 1114-es kormányhatározat elõírja, hogy a villamosnenergia-ipar erõmûvei - kivéve a Paksi Atomerõmûvet - és szolgáltatói - kivéve az Ovit Rt.-t - a társaságok privatizációs folyamatának végén az ellátás biztonságát és felelõsségét szabályozó kérdéseket a társaságok alapszabályaiban egy darab, speciális jogokat biztosító, úgynevezett aranyszegélyû részvény tartós állami tulajdonban tartásával kell biztosítani. Még abban az esetben is, ha a privatizáció során csak az elsõ 25 százalék plusz 1 szavazatnyi vagyon értékesítése kezdõdik meg, akkor is indokolt a speciális részvény bevezetése. Meg kell jegyezni, hogy e részvényfajta bevezetésére csak a privatizációt megelõzõen van mód. Ahhoz egyetlenegy külföldi, szakmai vagy akár más befektetõ a késõbbiek során már nagy valószínûséggel nem adná meg a hozzájárulást.

A kormányhatározat értelmében a gázszolgáltatók esetében ugyancsak 50 plusz 1 százalék szavazatmértékû részvény kerül meghirdetésre, ami ezen társaságok esetében is indokolja a speciális jogokat biztosító részvény bevezetését és a tartós állami tulajdonlás fenntartását.

Az önkormányzati törvény módosításával elismerésre került az önkormányzatok tulajdonrészre vonatkozó igénye. Sajnálatos, hogy ebben a körben az elmúlt négy év során kellõ mértékû szabályozás nem történt, és a mai napig rendkívül sok ellentmondás és vita övezi ezt a kérdést.

A törvény módosítása során kísérletet tettünk arra, hogy megfelelõ megegyezésre jussunk valamennyi önkormányzati szövetséggel. Úgy érzem, hogy ez részben sikerült. Az energiaszolgáltató vállalatok társasággá alakulásával a tulajdont részvények testesítik meg. A belterületi hálózatok tulajdoni hányadának megfelelõen - vagy azt feltételezve - az egyes társaságok összes üzletrészébõl az önkormányzatok a módosítási javaslat alapján kapják meg részvényeiket.

A törvényjavaslatokat a gazdasági, az alkotmány- és igazságügyi, valamint az önkormányzati bizottság tárgyalta meg. Az önkormányzati törvény módosításával kapcsolatban érdemi vita alakult ki a bizottságok együttes ülésén, amelyet követõen ismételten egyeztetésre került a módosítandó szöveg, de végül is az egyeztetések alapján elkészült, s így bizottsági módosító javaslattá vált.

A privatizációs törvényhez beérkezett módosító indítványok, amelyek az 50 plusz 1 százalékos arány megtartására vonatkoztak - ellentétben az energiaszolgáltatók privatizációs stratégiájával -, a kormány részérõl nem nyertek támogatást. Ehelyütt is szeretném elmondani, hogy amennyiben 25 plusz 1 százalék szükséges arány kerül elsõ lépésben felajánlásra, ha csak ennyi kerül, valamint a 25 százalékos önkormányzati tulajdonrész matematikailag sem teszi lehetõvé - tekintettel arra, hogy ez 51 százalék - az 51 százalékos állami tulajdonlás fenntartását.

A villamos energiáról szóló törvény módosításához mindössze két bizottsági indítvány született, készült, amelyek technikai jellegûek és a szöveg pontosítását szolgálják. Ezért ezeket támogatom a kormány nevében.

Ezúton is szeretném megköszönni a bizottságokban végzett konstruktív munkát és javaslatot és a módosító indítványok támogatását. Bízom abban, hogy a legnagyobb volumenû privatizációs eljárások e törvények módosításával még a nyár folyamán megindulhatnak és az év végére befejezõdhetnek.

Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage