Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Kedves Képviselõtársak! A légi közlekedésrõl szóló törvényjavaslat parlamenti vitájának befejezésével engedjék meg, hogy megköszönjem a kijelölt bizottságok gyakran áldozatos munkáját és jobbító szándékú javaslatait, amelyekkel kiegészítették és pontosították a törvényjavaslatot.

A beterjesztett javaslat tárgyalását mind a közvélemény, mind képviselõtársaim részérõl mindvégig élénk érdeklõdés kísérte. Ebben nyilvánvalóan szerepe volt annak, hogy a javaslat, felváltva a 14 évvel ezelõtti szabályozást, olyan normákat tartalmaz, amelyek jobban igazodnak a piaci viszonyokhoz és a nemzetközi elõírásokhoz, messzemenõen tekintetbe véve a légi közlekedés biztonságát. A törvény parlamenti megalkotása egyben befejezõ szakasza annak a széles körû egyeztetõ munkának, amelyben a közigazgatási szervek, érdekképviseleti szervezetek és légi közlekedési szakértõk egész sora vett részt. Ennek eredményeként végül is társadalmi konszenzus alapján alakult ki a javaslat szövege, és így megszülethet hazánk elsõ légi közlekedési törvénye.

A plenáris ülésen több olyan vélemény is elhangzott, amely a törvény szerkezeti elveit, elemeit érintette.

(17.40)

Többen szóvá tették, hogy részletesebb - például a versenyszabályokra, a fogyasztóvédelemre, a csoportos repülõjegyek eladására is kiterjedõ - törvényi szabályozásra lenne szükség. Elismerve e kérdések szabályozásának fontosságát, mégis az az álláspontunk, hogy törvényi szinten csak az alapvetõ jogokat és kötelezettségeket indokolt meghatároznunk. Ezért a javaslatot a többi részletes szabályozással együtt kormányrendelet, illetve miniszteri rendelet szintjén kívánjuk érvényesíteni.

Ilyen elvi elhatárolás teszi lehetõvé, hogy a légi közlekedés joganyaga, a nemzetközi polgári repülési szervezetek - például az ICAO - idõrõl idõre változó elõírásaihoz folyamatosan igazítható legyen. Emellett szól a vonatkozó európai uniós jogszabályok jövõbeni alkalmazása is. Mindezek miatt a törvénybe azokat az idõtálló elemeket javasoltuk beépíteni, amelyek biztosítják a törvény és a nemzetközi szabályozások összhangját, ugyanakkor lehetõséget teremtenek a légi közlekedés joganyagának folyamatos korszerûsítésére.

A magyar jognak szerves részét képezik majd a chicagói egyezmény függelékei is, mivel a törvény tételes rendelkezést tartalmaz arra, hogy a függelékeket a jövõben miniszteri rendelettel hirdetik ki.

A bizottsági viták során a törvényjavaslathoz mindösszesen 13 módosító indítvány érkezett, amelyek döntõ többségét támogatjuk. Egyetértünk azokkal a javaslatokkal, amelyek a környezetvédelem mellett az egészségvédelem követelményeit is meg kívánják jeleníteni a törvényben, így a vonatkozó szabályozás összhangba kerül a környezetvédelmi törvényben elõírtakkal.

Támogatjuk azt az indítványt is, amely a kettõs szabályozást szünteti meg oly módon, hogy elhagyja a belügyminszternek a légi közlekedéssel kapcsolatos feladatait, mivel azok a rendõrségi törvényben már szerepelnek.

Elfogadjuk, és a chicagói egyezménnyel messze összhangban lévõnek ítéljük meg a honvédelmi bizottság azon javaslatait, amelyek a veszélyes áruk mellett a hadianyagok és a hadi felszerelések továbbításának kormányrendelet útján történõ szabályozását indítványozzák.

Nem tudtuk támogatni azt a módosító javaslatot, amely a repülõtér üzemeltetõjét tenné felelõssé minden esetben a zajterhelési határértékek megtartásáért a fokozottan zajos területeken. E gondolat részletesebb szabályozást igényel, amelynek következetes véghezvitele mind tartalmilag, mind jogtechnikai szempontból kormányrendelet szintjén lényegesen jobban oldható meg. Ha ezt megtennénk, akkor ugyanis beemelnénk a törvénybe számos olyan elemet, mint a már jelzett fogyasztóvédelmi vagy versenyszabályozási elemek, amelyek megítélésünk szerint sokkal világosabban, részletesebben lennének megoldhatók az említett kormányrendeletben.

Megjegyzem, hogy ezért a kormány olyan felhatalmazást kapna a törvény által, amely többek között a biztonsági és zajvédelmi védõövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének részletes szabályait foglalná magában. Ezzel a felhatalmazással élve e képviselõi javaslatot is feltétlenül hasznosítani fogjuk.

Ugyanezen megfontolásból a fokozottan zajos terület és a zajgátló védõövezet fogalmát nem e törvényjavaslatban, hanem a már említett kormányrendelet fogalommeghatározásai között kívánjuk definiálni és érvényesíteni.

Megítélésem szerint - tisztelt Országgyûlés - az elsõ légiközlekedési törvény és végrehajtási rendeletei új távlatokat nyitnak a magyar légi közlekedés fejlõdése elõtt. Fõ törekvés, hogy a piaci viszonyokhoz és a nemzetközi elõírásokhoz úgy igazodjunk, hogy a légi közlekedés biztonsága elsõdleges helyre kerüljön.

Tisztában vagyunk ugyanakkor azzal, hogy minden törvény annyit ér, amennyi annak elõírásaiból a gyakorlatban megvalósul. Ezt minden lehetséges módon, így például a szabályozás és a felügyelet eszközeivel érvényesíteni kívánjuk.

Kérem a tisztelt Házat, hogy az elhangzottakat figyelembe véve a módosító indítványokról szavazni és végül is az elsõ magyar légiközlekedési törvényt elfogadni, jóváhagyni szíveskedjenek.

Köszönöm szíves figyelmüket. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage