Csikai Zsolt Tartalom Elõzõ Következõ

DR. CSIKAI ZSOLT (SZDSZ): Tisztelt Országgyûlés! Hölgyeim és Uraim! 1991. január 1-jén életbe lépett a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény, amely oldva az állami adómonopóliumot, olyan keretjellegû szabályozás, amely a helyi adók bevezetésén keresztül biztosítja az önkormányzatok számára a nagyobb fokú gazdasági önállóság megteremtését. Törvényi keretek és határok között az önkormányzat szuverén módon dönthet arról, hogy gazdálkodási feladatai és az ehhez szükséges forrásképzés érdekében él-e - és milyen mértékben - az adózás jogával.

A T/1505. szám alatt beterjesztett törvényjavaslat erénye, hogy az önkormányzat döntési autonómiája teljességének biztosítására, az önkormányzati források bõvítési lehetõségének megteremtésére törekszik, a következõ három tényezõvel.

Elõször: jelentõsen szûkíti a kötelezõ mentességek és kedvezmények körét. A javaslat kiiktatja a kötelezõ mentességek közül a magánszemély kommunális beruházásra fordított költségeit vagy befizetéseit, az építményadónál - a vagyonarányos közteherviselés elvének kiszélesítése érdekében - szintén kiiktatja a lakásokra jelenleg érvényes, személyenkénti 25 négyzetméteres adómentességet és az állattartást szolgáló épületeket, továbbá a növénytermesztéshez kapcsolódó tárolóépületeket és a mûemléképítményeket. A helyi iparûzési adónál szintén megszünteti a kistelepüléseken lévõ bolti kiskereskedelmi tevékenység kötelezõ adómentességét.

A törvényjavaslattal megszüntetett mentességek helyett azonban az önkormányzatoknak lehetõségük van arra, hogy saját hatáskörben állapítsanak meg - a helyi körülmények által indokolt körben és mértékben - mentességeket.

Másodszor: az önkormányzatok mozgásterét bõvíti az adómértékek felsõ határának jelentõs növelésével. A javaslat 2-8. §-a az adómértékek felsõ határát az eddigiekhez képest 150-400 százalékra emeli. Az adómértékek felsõ határának emelése ugyanakkor lehetõséget teremt az önkormányzatok számára, hogy az eddigieknél jelentõsen differenciáltabb, ezáltal méltányosabb helyi adórendszert alakítsanak ki.

Harmadszor: az adók beszedését, ellenõrzését is egyszerûbbé teszi a javaslat 5-6. §-a, az idegenforgalmi adónál az elsõ vendégéjszaka adókötelessé nyilvánításával.

Hangsúlyozni szeretném azonban, hogy a javaslatban szereplõ módosítások nem jelentik az adómértékek automatikus, kötelezõ emelését. Nyilvánvaló, hogy az önkormányzatok kettõs szorításban vannak: nem hagyhatják figyelmen kívül az egyes adónemek bevezetésénél, az adó mértékének kialakításánál a településen élõk, az adóalanyok teherviselõ képességét, de eleget kell tenniük a lakossági és a különbözõ törvényekben megfogalmazott elvárásoknak - a foglalkoztatáspolitika, a munkanélküliség kezelése, a közmû-, a kulturális, az egészségügyi és az oktatási ellátás területén -, amelyekre a központi költségvetési támogatás csak részben nyújt fedezetet.

A kérdés tehát az, hogy van-e valóban mérlegelési lehetõsége, döntési szabadsága az önkormányzatoknak a helyi adóztatás területén, vagy csupán a gazdasági kényszer szülte, hiányt pótló funkció betöltését szolgálja a helyi adók megállapítása az önkormányzatok gazdálkodásában.

(13.40)

Úgy gondolom, hogy az elõbbi kérdésre minden egyes önkormányzatra vonatkoztatható, egyértelmû válasz nem adható, mert az önkormányzatok gazdasági helyzete és lehetõségei is különbözõek.

Bizonyára vannak és lesznek önkormányzatok, amelyek csak a gazdasági kényszer szülte megoldásként élnek a helyi adóztatás kétségkívül gyakran húsbavágó eszközével: mértéke növelésével. Ugyanakkor bízom abban, hogy lesz sok olyan önkormányzat is, mely tud megfogalmazni a helyi közösség aktivitását ösztönzõ célokat és ehhez az adózás eszközével képes lesz megfelelõ forrást teremteni.

A helyi adókból származó bevételként 1996-ban 42 milliárd forint prognosztizálható a helyi önkormányzatok számára. Ez 16,7 százalékkal, 6 milliárd forinttal több az 1995. évi várható összegnél.

A törvényjavaslat alapján szeretnék néhány gondolatot elmondani a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény módosításával kapcsolatban is. A módosítás leglényegesebb elve, hogy a gépjármûadó mértékének megállapítását az eddigi fix összeg helyett speciális önkormányzati adóként való mûködtetés érdekében törvényi szinten meghatározott minimum-maximum határok között, a helyi körülmények figyelembevételével az önkormányzat képviselõ-testülete rendelettel állapíthatja meg. A jelenlegi adó minimális mértéke kétszeresére emelkedik, míg a maximális mérték a jelenlegi ötszöröséig terjedhet. Így várhatóan az 1995. évi bevétel megduplázódik majd 1996-ban.

A javaslat szerinti mértékek alapján egy személygépjármû éves adója 5-12 ezer forint, míg a tehergépjármûvek esetén ez 16-40 ezer forint lesz. Az adóztatás feladatait azonban változatlanul továbbra is az önkormányzatok látják el. Pozitív változást jelent a jelenlegi szabályozáshoz képest, hogy a fõváros egész területére kiterjedõen az adó mértékérõl a Fõvárosi Közgyûlésnek kell rendelkeznie, így a fõvárosban az egységes adómértékek alkalmazása biztosított lesz.

Még pozitívabb változást jelentene - amit a javaslat nem tartalmaz -, ha a gépjármûadó megosztott jellege megszûnne, és igazi önkormányzati adóként mûködhetne. Természetesen ebben az esetben az Útalapot központi forrásokból kellene pótolni. Ez megfelelne annak a törekvésünknek, hogy a helyi adók növelése mellett a központi adókat csökkentsük, és az önkormányzatokat további 6 milliárd forint bevételhez juttatnánk '96-ban.

A törvényjavaslat a rendeletalkotásra és annak kihirdetésére végsõ határidõt szab: december 15-ét. S ha ezt a határidõt az önkormányzat elmulasztja, a gépjármûvek a következõ évben csak a törvényben meghatározott adómértékek legalacsonyabb mértékével adóztathatók.

Támogatjuk a javaslat elfogadását azért is, mert az adóztatási eljárás egyszerûsítése és az adókikerülés nehezítése érdekében is tartalmaz módosítást, amikor kimondja, hogy az adó alanyának azt kell tekinteni, aki az év elsõ napján a gépjármû forgalmi engedélyében feltüntetett tulajdonos, azaz a gépjármû évközi tulajdonosváltása nem befolyásolhatja az adóévre vonatkozó adóalanyiságot.

Az elmondottak alapján az SZDSZ frakciója támogatja és elfogadásra ajánlja a T/1505. számú törvényjavaslatot. Köszönöm megtisztelõ figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage