Dobos Krisztina Tartalom Elõzõ Következõ

DR. DOBOS KRISZTINA (MDF): Köszönöm szépen a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Õsi népi mondás mondja: aki a holnapra gondol, az búzát vet, aki hosszabb távra, az diófát ültet, és aki évszázadokra elõre, az iskolát épít. Vajon mit lehet ma mondani ezen népi mondás alapján a közoktatásra, mit lehet mondani a kormány jelenlegi tevékenységére, mikor nap mint nap halljuk, hogy iskolákat zárnak be, pedagógusokat bocsátanak el, csoportokat vonnak össze.

Egy éve annak, hogy a mûvelõdési miniszter elénk állt a közoktatás- fejlesztés stratégiájával. Elmondta, szó szerint idézem: "Forradalmi tett, hogy ilyen stratégiája létezik a közoktatásnak." És egy másik mondata, szó szerint: "Soha ilyen jövõképe nem volt a közoktatásnak, mint ez alapján." Hát azt kell hogy mondjam, hogy soha ilyen jövõképe valóban nem volt a közoktatásnak, hiszen nap mint nap tapasztaljuk, hogy az oktatási rendszerünk megy tönkre, s a rossz gazdasági helyzet mellett ma már az a kérdés is felmerül, hogy vajon tudatosan tesszük-e tönkre az amúgy nem rossz színvonalú közoktatásunkat.

Elfogadott a kormány egy nemzeti alaptantervet tíz osztályra. Ezt követõen elfogadott a parlament egy közoktatási törvénymódosítást nyolc osztályra. Mai napig nincs feloldás ebben az ellentmondásban, mai napig nem tudjuk, hogy mit kíván tenni a kormány, hogy feloldja ezt a lehetõséget.

Tudom, most sokan azt mondják, hogy elfogadták a szakmai szervezetek a nemzeti alaptanterv követelményeit. De meg kell hogy mondjam önöknek, hogy a szakmai szervezetek képviseletében ugyanazok fogadták el, akik készítették. És ha kicsit mûveltebb lett volna a készítõk bizottsága, akkor nem vállalták volna föl, hogy heten készítik a nemzeti alaptanterv követelményrendszerét, mert oktatási körökben csak mint heten a gonoszok-at emlegetik, és nevetségessé tették azt a kérdést, hogy milyen is a nemzeti alaptanterv.

Folyamatosan halljuk, hogy nem hatékonyak a kis iskolák. Folyamatosan halljuk, hogy be kell zárni azokat az iskolákat, össze kell vonni, ahol kevés a tanulólétszám. De miért nem nyújtja be már egyszer valaki, lehet, hogy a Mûvelõdési Minisztérium, lehet, hogy a kormány, hogy minek az alapján méri a hatékonyságot, minek az alapján dönti el, hogy egy kis iskolában nem jó a munka, egy nagy iskolában pedig jó a munka? Egyetlenegy kérdés alapján, hogy hány tanuló van az iskolában. Azonban ez nem mozi. Nem arról van szó, hogy tele legyen a nézõtér, és ott hallgatni kell, hanem munka folyik az iskolában, és mindenhol a világon úgy tapasztalják, hogy bizony a kisebb csoportokban jobban lehet nevelni, jobban lehet oktatni.

A Mûvelõdési Minisztérium helyettes államtitkára azt nyilatkozta: alig látszik az eredménye a csoportbontásnak. Talán a helyettes államtitkár úr nem veszi figyelembe a tényeket. Nem veszi figyelembe, hogy az elmúlt idõszakban nagyon sokan tudtak nyelvvizsgát tenni. Ez azért volt, mert kisebb csoportokban tanulták a nyelveket. Talán nem vette észre, hogy most már évek óta a matematikai olimpián megfelelõ eredményeket érünk el, az elsõ három- négy-öt helyezett között vagyunk, és sokszor a gyerekeink elsõ helyezést is elérnek. Ez azért van, mert ezek a gyerekek kis csoportban tanulják a matematikát. Talán nem vette észre azt, hogy nagyon sokan számítástechnikát tanulnak, és igazán nem lehet elképzelni, hogy valaki ilyen módszerrel nagy osztályban, 40 fõs osztálylétszámban tanulja a matematikát. És talán nem vette észre, hogy vannak dyslexiás, dysgrafiás, dyscantiás gyerekek, akiket csak kis csoportban lehet tanítani.

Én úgy hiszem, hogy ez a politika rendkívül káros. Úgy hiszem, hogy nem szabad megengedni, hogy állandó fenyegetettségben éljen az iskola, hiszen folyamatosan halljuk azt, szó szerint idézem: 20-25 százaléka a pedagógusoknak fölösleges, 20-25 százalékát el kell bocsátani. Hogyan lehet nyugodt munkát várni egy iskolában, hogyan lehet elvárni azt, hogy a pedagógusok valóban a minõséget tekintsék fontosnak, ha az a kérdés merül fel, hogy holnap elbocsátják õket?

Kérem a Házat, és kérem a kormányzatot arra, hogy gondolja meg, hogy valóban mikor hatékony az oktatás, és ne csak a számokat tekintse, itt emberek vannak, vigyázzanak. Köszönöm. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage