Varga Mihály Tartalom Elõzõ Következõ

VARGA MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A vita e szakaszához magam is nyújtottam be néhány módosító indítványt, többek között az egyik az, amelyhez Szabad György képviselõtársam is nyújtott be egyet. Teljes mértékben osztom az õ érvelését, valóban magam is azért javasolom e pont elhagyását, mert olyan jogköröket von el a kormány az Országgyûléstõl, amelyeket - függetlenül attól, hogy milyenek a pillanatnyi erõviszonyok és milyen a politikai helyzet - az Országgyûlésnek fönn kell tartania a maga számára.

Az ajánlás 17. pontjában benyújtott módosító indítványomat - amely a címzett- és céltámogatások megfogalmazását javasolja a törvényjavaslat 32. §- ában -, azt hiszem, nem kell bõvebben indokolnom, ezt a kormány, az elõterjesztõ is elfogadta és támogatta.

Viszont az ajánlás 20. pontjában szereplõ javaslatomat - amely elhagyná azt a kormány számára való elõírást, miszerint a kormány a költségvetési törvényjavaslat benyújtásakor értékeli a költségvetési évet megelõzõ idõszak gazdasági, költségvetési folyamatait - fönntartom, és ezt sajnos nem támogatja az elõterjesztõ sem. Úgy ítélem ugyanis meg, hogy a kormánynak akkor, amikor benyújtja a következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslatát, elég sok szempontnak kell megfelelnie. Mindenféle számításokat kell végeznie, egyeztetnie kell; azt a procedúrát, amit egy törvényjavaslat elkészítése jelent költségvetési szempontból, már tavasszal el kell kezdenie, hiszen ehhez határidõk kötõdnek és így tovább. Elég sok olyan dolgot kell tennie, amit a tényleges törvényjavaslat benyújtásakor már szerintem indokolatlan számon kérni a kormánytól.

Ez a javaslat tehát, tisztelt kormánypárti képviselõk, a kormány számára jelentene egy könnyebb elõkészítési folyamatot, hiszen itt arról van szó, hogy a kormánynak kell értékelnie a költségvetést megelõzõ idõszak gazdasági, költségvetési folyamatait. Ez - és azt hiszem, ezt önök is tapasztalták már két költségvetési törvényjavaslat vitájában - igazából a kormány számára szerintem túl sok babért nem hoz. Egyrészt nagyon nehéz értékelni, a rendszerváltásban, egy átalakuló gazdaságban ténylegesen értékelni gazdasági folyamatokat. Másrészt pedig ezek az értékítéletek rendkívül szubjektívek, sok esetben nem megalapozottak, a magyar információs rendszer hiányosságai miatt pedig nem is naprakészek.

Tehát úgy ítélem meg, ha ezt a pontot fönn akarják tartani, akkor tegyék; ezzel az ellenzéknek nyújtanak támpontot ahhoz, hogy milyen érvekkel lehet ezt a költségvetést kifogásolni. Ha viszont hajlanak arra, hogy egy racionálisabb, kevesebb álvitával járó munkára lenne szükség, akkor kérem önöket, hogy támogassák ezt a javaslatot.

Az ajánlás 26. pontjában egy ennél komolyabb ügyrõl szeretnék szólni. Ebben a pontban a pénzügyminiszter nyilvántartást vezet - csak a lényegét foglalom össze a javaslatnak - az álllamháztartás körébe tartozó költségvetési szervekrõl és olyan szervezetekrõl, amelyek alapokból, költségvetésbõl különbözõ támogatást kapnak. Ezzel a ponttal véleményem szerint több probléma is van. Az egyik az, hogy ilyen nyilvántartás bevezetését, megoldását rendkívül kétségesnek tartom. Ma sem az apparátus, sem az információs rendszer nem alkalmas arra, hogy a költségvetésen keresztül folyó pénzeket és az elkülönített állami pénzalapokon keresztül folyó pénzeket nyilvántartsa a rendszer. Ez az egyik probléma vele.

Ami viszont súlyosabb, hogy a pénzügyminiszter nyilvántartást kell hogy vezessen olyan szervekrõl is, amelyek az államháztartáson kívül esnek. Vagyis adott esetben, ha egy elkülönített állami pénzalapról egy kft. vagy egy bt. kap valamilyen támogatást, a Pénzügyminisztériumnak errõl a kft.-rõl is nyilvántartást kell vezetnie. Ennek következményei ma nagyon nehezen beláthatóak, tisztelt Ház, hiszen akkor, amikor majd a pénzügyminiszter a magánszféra, a magánvállalkozások körébe avatkozhat be, ez bizony véleményem szerint fölvet alkotmányossági, jogi problémákat is. Ezért kérem, hogy ezt a módosító indítványomat támogatni szíveskedjenek.

Röviden még két módosító indítványról: szintén fõként a határidõkre vonatkozó módosításokat tartom fönn. Ezek közül az egyik a sokat szidott, sokat emlegett költségvetési irányelvekre vonatkozik. Emlékezzünk vissza, tisztelt Ház, hogy ezeknek az irányelveknek az idén mi lett a sorsa. Ezeket az irányelveket az idén a kormány június 30-áig beterjesztette a tisztelt Ház számára. A tisztelt Ház elment nyári szünetre, visszajött augusztus végén, majd a kormány arra irányuló hivatkozással, hogy már a tényleges folyamatok ezt az állapotot túlhaladták, már készül a költségvetés - hiszen ezt a kormány már akkor elsõ olvasatban tárgyalta -, és hamarosan benyújtja az Országgyûlés számára a törvényjavaslatot, ezért nem érdemes megtárgyalni az irányelveket. Ez is történt: a költségvetés irányelveit sem a plenáris ülés, sem a parlament egyetlenegy bizottsága nem tárgyalta meg. Magyarul: egy üres papírdarab maradt pusztán az irányelvek, senki nem foglalkozott vele érdemében, és ez a veszély, tisztelt Ház, '96-ra és '97-re is fennáll.

Azt hiszem, azzal a gyakorlattal való szakítás, amit a korábbi ciklusban a Ház követett, hogy ezeket irányelveket komolyan megtárgyalta, a bizottságok véleményezték, és az Országgyûlés segítette abban a kormányt, hogy még érdemi módosítást hajtson végre a költségvetés tervezésében, ezzel sajnos ez a koalíció szakított. De ha már ez a helyzet elõállt, és ez a helyzet vélhetõen 1998-ig fönn fog állni, akkor jómagam semmi értelmét nem látom annak, hogy a kormányt egy üres színjátékra kényszerítsük. Vagyis, tisztelt Ház, költségvetési irányelvekre semmi szükség nincsen, az irányelveket ki kell venni a tervezés folyamatából, az irányelveket nem kell a kormánytól számon kérni; a kormánynak egyetlenegy fontos kötelessége és feladata van az Országgyûlés számára, hogy szeptember 30-án a törvényjavaslatot terjessze be a tisztelt Ház számára. Semmi szükség arra, hogy irányelvekkel, értelmetlen beterjesztésekkel a Ház munkáját terheljük. Ezért javaslom ennek az elhagyását.

Emiatt módosítanám az államháztartási törvény 51. §-ában szereplõ meghatározást. Úgy ítélem meg, ha nincs szükség irányelvekre - márpedig ez most a tényleges helyzet -, akkor a kormány számára határidõkben egy szabadabb lehetõséget kell adni. Lehetõséget kell biztosítani arra, hogy a fejezetek összeállítása, elkészítése és maga a kormány elõtt folyó érdemi vita egy hosszabb idõt vehessen igénybe, és szeptember 30-án egy valóban olyan törvényjavaslatot kapjunk, amely már le van egyeztetve az érdekképviseletekkel, le van egyeztetve a különbözõ tárcákkal. Hiszen ez a költségvetés, amit most beterjesztett '96-ra a kormány, nem ilyen költségvetés, pusztán egy rakás papír.

Köszönöm szépen, tisztelt Ház.

(18.50)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage