Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Kedves Képviselõtársak! A közúti közlekedésrõl szóló törvény módosításáról folytatott parlamenti vita befejeztével engedjék meg, hogy elõször is megköszönjem a kijelölt bizottságok munkáját és képviselõtársaim jobbító szándékú javaslatait, amelyek további kiegészítéseket és pontosításokat tartalmaznak.

A beterjesztett javaslat tárgyalását mind a bizottságokban, mind a parlament plenáris ülésén igen nagy érdeklõdés kísérte. Ebben nyilvánvalóan szerepe volt annak, hogy a javaslatban olyan módosítások szerepelnek, amelyek egyaránt érintik a közúti közlekedésben részt vevõ személyek és szervezetek jogait és egyúttal kötelességeit. Így például szabályozott keretek közé szorítja a közlekedés biztonságát veszélyeztetõ reklámhordozók, reklámtáblák elhelyezését, pontosítja a jármûvezetõk utánképzésére vonatkozó rendeleteket, egyértelmûvé teszi, hogy szabálytalanság esetén kiket lehet utánképzésre küldeni.

Jogbiztonságot jelent a hatósági engedély alapján belföldi menetrend szerinti autóbusz-közlekedést végzõk számára azzal, hogy engedélyüket ez év november 30-áig meghosszabbíthatják. Lehetõséget teremt az állam számára, hogy úthasználati díj szedésével az autópálya-hálózat továbbépítéséhez, üzemeltetéséhez, fenntartásához forrásokat teremtsen.

A kormány által beterjesztett javaslathoz összesen 16 módosító indítvány érkezett, melyek közül elõterjesztõje a bizottsági viták során hetet visszavont.

(17.20)

A fennmaradó módosító javaslatok közül támogatni tudjuk azokat az indítványokat, amelyek a jobb felkészülés érdekében egyes rendelkezések esetében késõbbi hatálybalépést javasolnak. Ennek megfelelõen egyetértünk azzal, hogy a jármûvezetõk utánképzésével kapcsolatos rendeletek késõbbi idõpontban, 1997. január 1-jén lépjenek hatályba. Így marad idõ arra is, hogy a szükséges jogszabályalkotási és tájékoztatási feladatokat idõben elvégezhessük.

Igent mondunk arra a javaslatra is, hogy a közlekedés biztonságát veszélyeztetõ reklámtáblákat ne az eredetileg javasolt határidõre, hanem a törvény hatálybalépésének napjától számított egy éven belül kelljen eltávolítani. Ezzel elegendõ idõ jut a reklámtulajdonosok részére a törvényi rendelkezések végrehajtására.

Egyetértünk és támogatjuk a gazdasági bizottság azon módosító javaslatát, amely az autópályák használatáért szedhetõ díjak tekintetében az eljárási rendbe garanciális szabályt épít be azzal, hogy az autópálya-használati díj megállapítására csak a kormány által jóváhagyott elvek alapján kerülhet sor. A javaslat teljes mértékben összhangban van a parlament elõtt lévõ közlekedéspolitikai koncepcióval.

Több módosító indítvány és az általános vitában több felszólaló is érintette a hatósági engedély alapján személyszállítást végzõk részére adott engedély meghosszabbításának kérdését. Az országban jelenleg 22 ilyen engedélyes mûködik, közülük nyolcan végeznek távolsági személyszállítást, és tizennégyen látnak el kistelepüléseken helyi forgalmat.

Amint arra az expozéban is utaltam, a vállalkozók és a lakosság biztonságát egyaránt garantáló megoldás az lehet, ha koncessziós szerzõdések rögzítik a jelenlegi engedélyesek jogosultságát és kötelezettségeit. A szerzõdések megkötéséhez szükséges lépéseket megtettük.

Az általunk javasolt november 30-i határidõig lehetõségünk van arra, hogy az eljárások eredménnyel befejezõdjenek. Ezért a törvényjavaslatban szereplõ megoldástól eltérõ tartalmú néhány módosító indítványt nem indokolt támogatni. Elsõsorban jogtechnikai szempontból nem tudjuk támogatni azt a módosító indítványt, amely a tömegközlekedési feladatok ellátására állami vagy önkormányzati többséggel létrehozott gazdálkodó szervezetekre vonatkozó elõírásokat a magánszemélyekre is ki kívánja terjeszteni. A vállalkozó magánszemélyek ugyanis a polgári törvénykönyv alapján gazdálkodó szervezetnek minõsülnek, így a velük kötött koncessziós szerzõdések tartalmazzák a jogokat, illetve kötelezettségeket. Tehát alaptalan az a félelem, hogy a jelenlegi elõírások szerint nem érvényesül az állami többségi tulajdonú gazdálkodószervezetek és a magánszemélyek közötti jogegyenlõség.

Érkezett olyan módosító javaslat is, amely az országos közutak fenntartására, fejlesztésére alapított közúti igazgatóságokat továbbra is költségvetési szervekként mûködtetné. Mint képviselõ urak elõtt bizonyára ismert, e kérdéskört sok jogos vita és a mûködõképesség iránti aggódás kísérte. A kormány által beterjesztett javaslat végül is az államháztartási reform részeként szerepelteti, hogy az országos közutak kezelõinek köre bõvüljön közhasznú társaságokkal is. E reformnak egyik lényeges eleme a költségvetési szervek lehetõség szerinti csökkentése, feladataiknak más szervezeti formában történõ elvégzése, a hatékonyabb gazdálkodási feltételek kialakítása.

Elõzetes vizsgálataink alapján az országos közútkezelõi feladatok közhasznú társasági keretek között is megfelelõ szinten elláthatók. Ezért nem látjuk jelenleg indokoltnak, hogy az államháztartási reform elképzeléseitõl eltérõ megoldásokat fogadjunk el.

Tisztelt Országgyûlés! Meggyõzõdésem, hogy a közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény általunk javasolt és támogatott módosításával olyan korszerûsített törvény születik, amely segíti a közlekedés biztonságának további javítását és megfelelõen igazodik a gazdaságban és jogrendszerünkben végbement változásokhoz.

Kérem, hogy az elmondottak alapján a javaslatról és a módosító indítványokról szavazni, illetve végül is a törvényt elfogadni szíveskedjenek. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánykoalíció padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage