Csépe Béla Tartalom Elõzõ Következõ

CSÉPE BÉLA (KDNP): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ez a képviselõi önálló indítvány a közoktatásról szóló törvény módosítását kezdeményezi a kollégiumokkal kapcsolatban. A kollégiumok a tudáshoz jutás esélyét biztosítják azoknak az általában kistelepüléseken élõ gyermekeknek a számára, akiknek lakóhelyén vagy annak környékén a megfelelõ szintû iskola nem áll rendelkezésre, illetve akiknek továbbtanulása a család szociális körülményei miatt nem biztosított.

Míg az általános iskolai korosztálynál a családból való iskolába járás feltételeinek megteremtése az elsõdleges cél, addig középfokon a magyarországi településszerkezetbõl adódóan körülbelül 80 ezer diák számára a kollégium hosszabb távon is az egyetlen esélyt jelenti a továbbtanulásra. Ugyanakkor a jól mûködõ kollégium - a falain belül kialakítható demokratikus mikrotársadalom lévén - az ország egészére nézve a demokrácia jelentõs tartaléka, sõt fejlõdésének motorja lehet. A kollégiumok kívánatos megújulásának, szakmai fejlõdésének, az önfejlesztõ képesség megteremtésének egyik fontos segítõje, sõt motorja lehet a pontosan körülhatárolt diákjogokra épülõ, építkezõ diákönkormányzat.

A szakmai önállóság erõsítése mellett további segítséget az ilyen kollégiumok hatékony mûködéséhez szükséges feltételek megteremtésében az jelent, ha megfelelõ gazdasági, pénzügyi jogszabályok hasonló szellemû pontosítása is megtörténik, valamint sor kerül a szakmai normatívák, mûködési paraméterek jogszabályi rögzítésére is.

A kollégiumokra növekvõ szerep vár, ezért mind a szakmai fejlesztésre, mind az intézményvagyon rendszerbõl való kikerülésének megakadályozására kiemelt figyelmet kell fordítani.

Támogatandó a pedagógus elõírt végzettségének az ellátandó feladat szerinti differenciálása a szakma korábbi javaslataival összhangban, ugyanakkor elkerülhetetlen a jelenlegi, az érdekeltség hiányát, ellenérdekeltséget mutató és fenntartó struktúra korrekciója. Mindezekért nyújtottuk be javaslatunkat.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki képviselõk padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage