Balsai István Tartalom Elõzõ Következõ

DR. BALSAI ISTVÁN (MDF): Tisztelt Elnök Asszony! Köszönöm a szót. Miniszter Úr! A múlt héten módosította az Országgyûlés azt a távközlési törvényt, amely 1992-tõl két igen fontos területen állami kötelezettségként fogalmazza meg egyrészt az ön személyes miniszteri felelõsségét a szolgáltatók ellenõrzése terén, másrészt pedig olyan fogyasztóvédelmi szempontokat figyelembe vevõ rendelet megalkotását, amellyel szemben a valós tények sajnos igen más képet mutatnak.

Miniszter úr nyilván tudja, a közvélemény is értesül a tömeges számlareklamációkról, amelyek most már évek óta nem a néhány száz forintos telefonszámlákból, hanem az emeltdíjas szolgáltatásokból adódóan százezer forintos és milliós számlatévedéseket regisztrálnak.

Sajnos az ön által felügyelt üzletszabályzat annyira nem fogyasztóbarát, annyira nem veszi figyelembe a fogyasztóvédelmi szempontokat, hogy az elõfizetõ üzleti kockázatává teszi azt a bizonyítást, hogy tudniillik a fogyasztó mûszaki berendezésében manipulálás történt-e vagy sem, és sokszor még bíróságon, több éves peres eljárás keretében sem sikerül tisztázni a nyilvánvalóan alapos tömeges reklamációk kapcsán a Matáv felelõsségét, illetõleg fizetési kötelezettségét.

Miniszter Úr! A helyzetet tovább súlyosbította az a kialakult gyakorlat, amely most már néhány év óta a Matáv Rt. üzleti vállalkozásokkal kapcsolatos tevékenységével függ össze. Nevezetesen, amikor egy másik üzleti vállalkozóval összehozva a vállalkozást, az elõfizetõkkel kapcsolatos szerzõdés mindenféle módosítása nélkül, különbözõ partyvonalakat, szexvonalakat, horoszkóp- és Dallas- sorozatismertetõket, Szerencsekerék-mûsorismertetõket - és így tovább -, sorolhatnám azt a sok tucatnyi vállalkozást, amelynek keretében ezek az emeltdíjas szolgáltatások ugyanazon közcélú szolgáltatást tükrözõ számlán jelentkeznek, és ugyanolyan következményekkel járnak az elõfizetõk számára. Tehát meg nem fizetés esetén, a vitatott összeg - a mondom, sokszor százezer forintos nagyságrendû összeg - meg nem fizetése esetén kikapcsolják a közcélú szolgáltatásra berendezett távbeszélõ-állomást. A kialakult helyzet tehát teljes egészében ellentmond nemcsak a jelenleg hatályos versenytörvénynek, nemcsak az alapvetõ jogelveknek, de mindannak, amit a távközlési törvény korábban és jelen módosítást követõen is elõír.

Ezért kérdezem miniszter urat: mikor és milyen módon ellenõrizte a szolgáltatók monopolhelyzetébõl eredõ ilyen visszásságok tekintetében a reális alapokra helyezés érdekében a helyzetet, és milyen intézkedéseket kíván megtenni a valóban fogyasztóvédelmi szempontokat is tükrözõ miniszteri rendelet megalkotása terén? Eddig ilyen nem született meg. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap