Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az Egészségbiztosítási Alap '97. évi pótköltségvetésérõl szóló törvényjavaslat vitája és a benyújtott képviselõi módosító indítványok egy sor tekintetben megerõsítették az állami számvevõszéki jelentésben foglalt ajánlásokat és az elõterjesztõ által az októberi kincstári információk alapján készített értékelést.

Az így kialakult közel egységes álláspont alapján a képviselõi, illetve a bizottsági módosító indítványok túlnyomó többségét a kormány támogatni tudja.

Így az elõterjesztõ egyetért azzal, hogy a gyógyító-megelõzõ ellátás területén valamennyi egészségügyi intézményre kiterjedjen a szervezetátalakítás, - ésszerûsítés esetén szükséges végkielégítések átvállalása.

A szakmai programok folytatása és az ellátás színvonalának javítása érdekében támogatjuk a különkeretes gyógyszer-elõirányzatok felemelését és az új szabályozási megoldásra irányuló javaslatokat.

A képviselõi indítványokban szereplõ, a behajtási, végrehajtási tevékenységet érintõ felvetések jellemzõen új törvényi szabályozás nélkül is megvalósíthatók. A leglényegesebb elmozdulás azt jelenti, hogy támogatjuk a bevételi elõirányzatok mérséklését, s a várhatónak megfelelõen a gyógyszer-támogatási elõirányzat növelését.

A bevételi elõirányzat megállapítása az év utolsó negyedévében, ahogy azt az expozéban jeleztem, már nem igazán döntési kérdés. A benyújtás óta eltelt idõszak fejleményei ezen a területen egyre inkább a pesszimista bevételi prognózist igazolják. Úgy tûnik, az egészségügyi hozzájárulás területén sem lehetett a foglalkoztatottsággal arányos fizetési fegyelmet elérni. Ez a bevételi elem is a járulék bevételéhez hasonló arányban szedhetõ be.

Megjegyzem, hogy a munkáltatói helyszínellenõrzést elõsegítõ kormányrendelet szeptemberben lépett hatályba, aminek hatása csak a késõbbiekben jelentkezhet.

A hónapról hónapra növekvõ egészségügyi hozzájárulási bevétel azt is igazolja, hogy a lemaradás döntõen átmeneti jellegû, az új fizetési kötelezettség fokozatos ismertté válásával, társadalmi elfogadtatásával és a beszedési mechanizmus sajátosságaival függ össze, illetve a tisztánlátást nehezítik a kezdeti, a befizetések megoszlásával kapcsolatos könyvelési pontatlanságok is.

A mai prognózisok azt jelzik, hogy a központi költségvetés kedvezõ pozíciója ellensúlyozni tudja a pótköltségvetésben most elfogadásra javasolt 40,6 milliárd forintos hiányt, azaz az államháztartás egészének hiánya a tervezettet így sem haladja meg.

A képviselõi módosító indítványok közül kettõ nem kapott kormánytámogatást.

Nem javasoljuk, hogy az egészségügyi közalkalmazottak egyszeri bérfedezetére az alrendszert érintõ többletkiadások közül egyeseket bevétellel ellensúlyozzuk, másokat - a többséget - viszont nem.

Ugyancsak nem támogatható az az indítvány, ami a helyszíni ellenõrzésben együttmûködõ beszedõ szervezetek között eltérõ ösztönzési mechanizmusok érvényesülését javasolja.

Tisztelt Ház! Kérem, hogy a pótköltségvetést a kormány által támogatott módosító indítványok figyelembevételével fogadják el. Köszönöm figyelmüket. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap