Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Mindenekelõtt szeretném leszögezni, hogy eddig a kormány nem tárgyalt és nem foglalt állást semmiféle elvi vagy nem elvi kormánymegállapodásról vagy akár ennek a tervezetérõl. Ez feltehetõen a következõ idõszakban fog megtörténni.

Másrészt a kormányzat álláspontjához tudomásom szerint rendkívül közel áll a bõsi kérdésben a Szent-Iványi úr által is említett akadémiai tanácsadó testület jelentése, amely még nem eléggé nyilvános, reméljük, hogy rövidesen részletesen nyilvánosságra kerül. Eszerint nyilvánvaló, hogy végleges megállapodást nem lehet kötni ökológiai, mûszaki, gazdasági, finanszírozási szempontú részletes hatásvizsgálatok nélkül. Ennek a keretében kell azokat a számításokat is elvégezni, amelyekrõl Pokorni képviselõ úr említést tett.

A jelenlegi tárgyalásoknak elsõsorban arra a közvetlen célra kell irányulniuk - az akadémiai bizottság szerint is -, hogy meghatározzák egy lehetséges megállapodás irányait és kereteit. Nagyon sokszor elhangzott a jelentésben is, hogy az irányait és kereteit lehet csak megállapodásban rögzíteni.

Az eddigi parlamenti határozatok tükrében úgy vélem, hogy a parlamenti kompetencia, illetve ennek idõbeli érvényesítése ebben az esetben nem fog kárt szenvedni, nem fog sérülni. Ebben egyébként a parlament környezetvédelmi bizottságának alapvetõ ellenõrzõ szerepének kell lennie a jövõben is.

Meggyõzõdésem továbbá: alapvetõ fontosságú, hogy biztosítsuk a hágai bíróságot jó szándékú tárgyalási és megállapodási készségünkrõl. Többször, nem egy pontban, ha valaki elolvasta a hágai bíróság döntését, a jó szándékú tárgyalás és megállapodási készség alapvetõ kritériuma annak, hogy elkerüljünk egy esetleges második, számunkra netalántán véglegesen vagy végletesen negatív hágai döntést.

Megjegyzem, hogy az Európai Unióval áprilisban kezdõdõ tárgyalásainknál a hajózás kérdése - bármennyire is tudjuk, hogy milyen szerepe várható - mint a hetes európai folyosó kérdése alapvetõ fontosságú. Nem egy leiratban közölte velünk, személyesen velem is, az Európai Unió fõbiztosa, hogy Magyarországnak meg kell oldania - és nem elsõsorban gazdaságossági szempontból, de meg kell oldania - ezt a kérdést, mert nekünk róják fel többek között, hogy idáig olyan mértékben visszaszorult a dunai hajózás kérdése, ami miatt nem volt gazdaságos és nem volt értelme gyakorlatilag akár tömegárukat is szállítani a Dunán. Tehát ilyen szempontból egy súlyos európai követelményrendszer keretében állítják elénk a dunai kérdést a következõ idõszakban és már ebben az esztendõben a tárgyalások megkezdése során is. Kérném ezeket figyelembe venni!

Meggyõzõdésem, hogy olyan megállapodást ez a kormányzat bizonyosan nem köthet, amely a következõ idõszakra elkötelezõ lenne a következõ parlament számára. Meggyõzõdésem, hogy ez 1999 vége elõtt, de lehet, hogy csak a 2000. esztendõben esedékes.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap