DR. VARGA ISTVÁN (Fidesz), a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! E kései órában nem kívánom a 20 percet igénybe venni, különös tekintettel arra, hogy az előterjesztésben részletesen foglalkoztunk azzal, és képviselőtársaim előtt is ismeretes, hogy az elmúlt 70 esztendőben szimbólummá vált Malév Zrt., mely a nemzetgazdaság kiemelkedő szereplője volt, sajnálatos módon csődbe került, s emiatt az Országgyűlés a 19/2012. számú határozatával vizsgálóbizottságot hozott létre annak érdekében, hogy teljeskörűen feltárja a Malév Zrt. fizetésképtelenné válásával, felszámolásával kapcsolatos tényeket és körülményeket, különös figyelemmel a Budapest Airport Zrt. és a Malév Zrt. privatizációjára, visszaállamosítására, az ahhoz kapcsolódó, 2002-2010 közötti vezetői döntésekre és a felelősség megállapítására.

A vizsgálóbizottság mandátuma 2012. szeptember 30-áig lett meghatározva. Az alakuló ülés 2012. április 17-én volt, ahol elfogadtuk a munkatervet, a működés kereteit, döntöttünk a meghallgatandó személyek köréről, és beszereztük az iratanyagot. A vizsgálóbizottság eddigi 7 ülésén több mint 15 órát tárgyalt, 15 személyt hallgatott meg, majd a 2012. július 11-ei ülésén lezárta a Malév Zrt. privatizációjával kapcsolatos kérdéskörök vizsgálatát.

Szeretném a Házat tájékoztatni arról, hogy a vizsgálat első és talán a legfontosabb része befejeződött, azonban az ezzel kapcsolatos megállapításokat most sajnos nem tárhatom a Ház nyilvánossága elé, figyelemmel arra, hogy ebben döntés még nem született, de mindennek el fog jönni az ideje. Az elfogadott munkaterv alapján további két fő kérdéskör, a Budapest Airport Zrt. privatizációja és a Malév Zrt. visszaállamosításának a vizsgálata is még hátravan, erre tekintettel rendkívül terjedelmes bizonyítási eljárás lefolytatására kerül sor, több személy kihallgatásával holnap folytatjuk a bizottsági ülést, illetve a következő ülés is ki van már tűzve.

A bizottság sziszifuszi munkája és minden képviselőtársam, ellenzéki és kormánypárti képviselőtársam munkája ellenére lehetetlen ezt a másik két kérdéskört ilyen rövid idő alatt lezárni, ezért az a határozati javaslat a tisztelt Ház elé, hogy a vizsgálóbizottság működése 2012. december 31-éig meghosszabbításra kerüljön, és akkor utána a vizsgálóbizottság rendelkezésére áll, hogy a jelentés elkészüljön. Reméljük, hogy végérvényesen a politikai felelősség megállapítására is sor kerülhet.

Azt csak úgy zárójelben jegyzem meg, hogy aki ma valamikor esetlegesen Európa valamelyik városában megpróbál a volt ferihegyi Liszt Ferenc repülőtérre elmenni, képviselőtársaim biztos megerősítik, valóban szörnyű és kaotikus állapotok uralkodnak. Ez már természetesen meghaladja a vizsgálóbizottság hatáskörét és feladatát, de azt hiszem, mindannyian, ellenzéki és kormánypárti képviselők bízunk abban, hogy valami majd történni fog a jövőt illetően is a Liszt Ferenc repülőtérrel, hisz azon túlmenően, hogy a világban a legdrágább szendvicset és a legdrágább üdítőket itt árulják, és azonkívül itt - hogyan is mondjam - nem egy jó cégér Magyarország számára, meg kellene oldani ezt a kérdést is, különös tekintettel arra, hogy lassan már nem Budapestről utazunk Európa különböző városaiba, hanem a schwechati repülőtérről. Azt hiszem, képviselőtársaim is így vannak ezzel.

Köszönöm a figyelmüket.

(20.50)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage