SEBIÁN-PETROVSZKI LÁSZLÓ, az Igazságügyi Bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Ahogyan hallhattuk, a hat parlamenti ellenzéki párt közösen kezdeményezte dr. Sulyok Tamásnak a köztársasági elnöki tisztségtől való megfosztását. Ennek oka az, hogy nyilvánosan is megismerhető dokumentumoknak köszönhetően bizonyítottan elmondható, hogy a köztársaság jelenlegi elnöke a kétezres évek elején ügyvédként úgynevezett zsebszerződések megkötésével törvényellenesen, vélhetően bűnszervezetben, azaz más ügyvédekkel közösen és összehangoltan segített osztrák üzletembereket a hatályos magyar földtörvény kijátszásában, azaz a magyar termőföld megszerzésében.

(17.20)

Röviden összefoglalva az esetet, a folyamatot, a zsebszerződésnek hívott jogi megoldás lényege az volt  ezt önök biztosan jól tudják , hogy a termőföldet a tulajdonos ügyvédi segítséggel elajándékozza egy másik személynek, ellenérték nélkül. Ez a másik személy pedig egy kölcsön- és jelzálogszerződést köt azokkal a külföldiekkel, akik szeretnék azt a földet megszerezni, de törvényesen ezt nem tehették volna meg, hiszen magyar termőföldet nem lehetett külföldi állampolgárnak vennie.

Dr. Sulyok Tamás ilyen ügyletek létrejöttében segített: ügyvédként ilyen, a termőföld megszerzését célzó kölcsön- és jelzálogszerződéseket intézett, ellenjegyzett. Színlelt szerződésekről beszélünk itt. A külföldiek még a vételárat is kifizették, úgynevezett szénavásárlás formájában.

Dr. Sulyok Tamás ilyen ügyletekben alkotmánybírósági tagként a tagi megbízatását követően is részt vett, erre dokumentumok vannak. Kézbesítési megbízotti jogviszonya volt a konkrét esetben bemutatott osztrák állampolgárokkal.

Az valóban vizsgálat tárgyát képezheti, hogy ezt ügyvédi minőségében tettee, vagy sem, mert ha igen, az egyébként összeférhetetlen volt az alkotmánybírói tagságával, és ha ez az összeférhetetlenség a megszüntetéséig nem ért véget, akkor az időközben felvett juttatásait, mintegy 153 millió forintot, bizony ám, jogtalanul vette föl, vagyis mivel ezeket felvette, felmerül, hogy törvénytelenül jutott hozzá. Ez önmagában felveti a különösen nagy kárt okozó csalás gyanúját, illetve a hivatali visszaélés gyanúját. Mindezeket a dokumentumokat egyfelől a nyilvánosságnak teljeskörűen bemutattuk és az ügyészségnek is átadtuk.

A helyzetet súlyosbítja az, hogy a köztársaság elnöke azóta sem reagált a bizonyítékokra; a témában történt újságírói megkeresésekre nem válaszol; kerüli a nyilvánosságot, sunnyog, hogy így mondjam. A dokumentumok valódiságát pedig sem ő, sem bármely más szakértő, sem jogász, sem újságíró nem kifogásolta, nem cáfolta.

Ott tartunk, tisztelt hölgyeim és uraim, hogy a friss reprezentatív közvélemény-kutatások szerint 10 emberből 6-an, vagyis az állampolgárok 60 százaléka azt gondolja, hogy nem maradhat tovább államfő Sulyok Tamás.

A nyilvánosságban ebben az ügyben két ellenérvet lehetett hallani: az egyik szerint azt, hogy még ha meg is történt ez a cselekedet, valójában már elévült; vagy azzal védik az államfőt, hogy a konkrét tényállás tilalma később került be a Btk.-ba, tehát nem sértette azt meg, nem volt törvénysértés.

Elmondom, hogy mind a két érv fals, tisztelt hölgyeim és uraim! Elmondom, miért. Egyrészt a zsebszerződéseknek már a nevében is benne van, hogy itt valami suskus, itt valami törvénytelenség zajlik. Ezek sosem voltak törvényesek! (Nacsa Lőrinc: Czeglédy Csaba!) A 2000-es években sem volt törvényes zsebszerződésekhez hozzájárulni és ezeket intézni, a Btk.-ba való expressis verbis beemelés előtt sem. Akkor is törvénytelen volt, csak éppenséggel más Btk.-vonatkozást kellett alkalmazni rá.

Másrészt arra a cinikus megjegyzésre, hogy ugyan lehet, hogy megtörtént, de már elévült, hadd mondjam azt, hogy a köztársaság elnöke elvben a nemzet egységét kell hogy megtestesítse. Egyfajta erkölcsi zsinórmértékként kell hogy működjön, és élveznie kell a széles körű társadalmi megbecsülést. Ez az Orbán-kormány számos köztársasági elnökénél már nem sikerült, vagy kezdettől nem, vagy időközben vesztették el, de ilyen helyzetben még nekik is le kellett mondaniuk, meg kellett válniuk a hivataluktól.

Ezen ok miatt akár elévült, akár nem évült el Sulyok Tamás tette, a köztársasági elnök sem jelen időben nem követhet el bűncselekményt, szándékos bűncselekményt, sem a múltban nem követhetett volna el. Vagy így, vagy úgy, de mégiscsak az a helyzet, hogy mivel bizonyítottan megtette ezeket (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.), ezért méltatlanná vált a tisztségére, ezért a tisztségtől való megfosztás elkerülhetetlen. Köszönöm. (Taps a DK padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage